Sök:

Sökresultat:

111 Uppsatser om Musikaliskt sprćk - Sida 1 av 8

Musikaliskt svÀng

I detta examensarbete kommer jag att bedriva en stilstudie av fyra framstÄende jazzmusiker. Jag kommer i denna undersökning att utgÄ frÄn aspekten ?musikaliskt svÀng? och anvÀnda mig av tre kriterier, som jag anser Àr av betydande karaktÀr för att ett stycke musik skall ?svÀnga?, i nÄgon mening. Dynamik, rytmik och timing Àr de tre utvalda kriterierna. Stilanalysen innefattar transkriberade solopartier av de fyra musikerna och mig sjÀlv.

"Missa super 'Gabriel Archangelus'": Tankar om att tonsÀtta den heliga mÀssan och musikaliskt framhÀva och förtydliga dess texter

"Missa super Gabriel Archangelus tankar om att tonsÀtta den heliga mÀssan och musikaliskt framhÀva och förtydliga dess texter" gÄr igenom mÀssan "Missa super Gabriel Archangelus" och hur jag, som kompositör, har gjort för att musikaliskt framhÀva och förtydliga den heliga mÀssans texter, bÄde tankar före och under skrivandet. Uppsatsen börjar bland annat med genomgÄng av mÀssan och dess texter samt orgel och dess stÀmmor och dÀefter fÄr man följa komponerandet genom varje mÀssts oh gÄ igenom de val som Àr gjorda under arbetets gÄng, samt se vilka resultaten blev av dem. Slutligen diskuteras dessa resultats för- och nackdelar..

Konsten att inte stÄ i vÀgen för musiken: ett arbete grundat
pÄ Joakim Milders tankar om musik och improvisation

Syftet med detta arbete var att undersöka vad en erfaren improvisationsmusiker, Joakim Milder, anser vara betydelsefullt för att bli en god musiker och improvisatör. Resultaten kopplas till relevant litteratur och egna erfarenheter inom omrÄdet. Arbetet grundas pÄ en kvalitativ intervju med Joakim Milder och tar upp praktiska, mentala och andliga aspekter. Jag har kommit fram till att det handlar om att inte stÄ i vÀgen för musiken, det vill sÀga: mÄlet Àr att uppnÄ en sÄdan nivÄ musikaliskt, teoretiskt, gehörsmÀssigt och mentalt, att man upplever total frihet att uttrycka sig konstnÀrligt pÄ det sÀtt man önskar. En öppen, nyfiken attityd och ett intresse för improvisation underlÀttar lÀrandet.

FrÄn Coltrane till Coldplay

Jag har under de senaste Ären genomgÄtt ett rÀtt sÄ markant musikaliskt fokusskifte, frÄn en mer improvisationsbaserad jazztradition till egenkomponerad elektrobaserad indiepop. I höstas tog jag ett beslut att anvÀnda mitt sista Är pÄ Högskolan för Scen och Musik till att verkligen fokusera pÄ att komponera, producera och utforska min egen musik. Denna uppsats Àr en analys av min musikaliska resa, ett sÀtt att försöka hitta en djupare förstÄelse i min relation till musiken genom att undersöka olika aspekter av mitt musikaliska liv..

SÀg det i toner - och i ord! : olika vÀgar till att tolka körmusik

"LÄtskrivande" handlar om mitt arbete som gick ut pÄ att fo?rso?ka hitta mitt egna musikaliska uttryck och att utveckla mitt la?tskrivande samt mig som artist. Detta skulle sedan komma att resultera i konsert besta?ende till allra sto?rsta del av eget material. Genom a?ren har jag breddat mig mycket musikaliskt men inte riktigt fokuserat pa? att helhja?rtat ga? in i vad jag som artist och la?tskrivare vill fo?rmedla och uttrycka.

Musikaliskt skapande pÄ gymnasiet: en studie av elevers syn
pÄ undervisning och lÀrande

Studiens syfte Àr att undersöka vad elever pÄ gymnasiets estetiska program inriktning musik upplever som kreativt och skapande i musikundervisningen. Materialet som ligger till grund för studien samlades in genom enskilda intervjuer med elever inom programmet och studien har ett tydligt elev- perspektiv. Studien har genomsyrats av den hermeneutiska vetenskapsteorin och utgick ifrÄn att en upplevelse alltid Àr subjektiv och personlig för varje elev. Intervjumaterialet har bearbetats genom vÄr förförstÄelse, elevens kontext och genom del och helhet för att försöka tolka och förstÄ ur ett vidare perspektiv. Genom intervjusvaren har vi tolkat vilka möjligheter och hinder för musikaliskt skapande som eleverna upplever i undervisningen.

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

Tolkning och uttryck - interpretation : Perspektiv inom sÄngundervisning

Denna undersökning syftar till att fÄ en inblick i hur nÄgra sÄngpedagoger arbetar med och tÀnker kring tolkning och musikaliskt uttryck. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med sex sÄngpedagoger med olika bakgrund, arbetsplats och genreinriktning.I min undersökning kommer jag fram till att det trots pedagogernas olika bakgrund i genrekunskap, utbildning, och nivÄ pÄ elever finns mÄnga gemensamma nÀmnare för hur deras arbete med tolkning och uttryck gÄr till. Att flera av informanterna anvÀnder begreppet interpretation under intervjuerna ser jag som att begreppen inte verkar pÄverka mitt resultat, dÄ jag tolkar det som att informanterna menar samma sak och att innebörden Àr densamma.Jag anser Àven att svaren pÄ intervjuerna pekar pÄ att det hos nÄgra av informanterna finns en osÀkerhet om vad arbetet med tolkning och musikaliskt uttryck kan leda till och att de dÀrför inte i sÄ hög grad medvetet anvÀnder detta i sin undervisning.Att arbeta med tolkning och musikaliskt uttryck kan innebÀra en mÀngd olika saker vilka har gemensamt att skapa medvetenhet om det egna uttrycket. Detta kan enligt litteraturen, Rydberg - Asplind med flera, leda till mer personligt uttryck samt bÀttre teknik..


FrÄn tomt blad till musikaliskt verk : En sjÀlvstudie om lÀrprocessen i att komponera

I detta sja?lvsta?ndiga arbete utforskas en la?randeprocess i tonsa?ttningen av ett kortare musikaliskt verk fo?r sa?ng och piano, vilket beskrivs utifra?n ett designteoretiskt la?rande- perspektiv. Studien baseras pa? videoinspelade sja?lvobservationer som pa?ga?tt under 3 ma?naders tid. Analysen av la?randeprocessen sker med hja?lp av designteoretiska be- grepp som la?randets resurser och transformationscykler.

Varför övar du inte!? Du fÄr ju till och med klistermÀrken!: En studie i instrumentallÀrares uppfattningar om vilka yttre faktorer som pÄverkar elevers övningsmotivation

Syftet med studien var att undersöka vilka arbetsmetoder samt verktyg som lÀrare anvÀnder i sin undervisning i syfte att pÄverka elevers övningsmotivation.Den teoretiska utgÄngspunkten vilar i sÄvÀl sociokulturell- som behavioristisk teori.Studien har genomförts med fem kvalitativa intervjuer samt tvÄ webbenkÀter. Informanterna för intervjuerna Àr verksamma instrumentallÀrare i sÄvÀl kulturskola som kommunal grundskola och gymnasium. Intervjuerna transkriberades och analyserades för att nÄ ett resultat.Resultatet visar pÄ att de viktigaste faktorerna som pÄverkar elevers övningsmotivation strÀcker sig utanför undervisningsrummet, dessa Àr ett musikaliskt sammanhang, förebilder, relationer och samhÀllet. För att som lÀrare kunna pÄverka elevers övningsmotivation bör denne sammanfoga ovanstÄende faktorer till sin undervisning vilket kompliceras av den korta lektionstiden. Slutsatsen blir dÀrmed att eleverna pÄverkas mer av det som sker utanför lektionssalen vilket lÀraren bör ha med i berÀkningen..

Mr Mandela says: En undersökning om musikupplevelser genom ett kollektivt musikaliskt medvetande

I studier av musikupplevelser visar resultaten pÄ att varje enskild individ skapar sina egna kÀnslor och bilder utifrÄn vad han eller hon har för tidigare erfarenheter. Samtidigt visar resultaten Àven pÄ att det förefaller som det i den vÀsterlÀndska traditionen finns ett kollektivt musikaliskt medvetande som fÄr oss att reagera likartat pÄ vissa typer av musik. Uppsatsens forskningsfrÄgor Àr baserade pÄ om det finns musik vi reagerar likartat pÄ, oavsett sinnesstÀmning och kontext? Om sÄ Àr, vilka musikaliska element genererar de skilda kÀnslostÀmningar som lyssnaren upplever?Metoden har varit att komponera ett stycke dÀr jag medvetet anvÀnt musikaliska element för att förmedla en viss kÀnsla. Detta genom att ha valt ut fem ord att gestalta musikaliskt, som i sin specifika egenskap, ur en personlig upplevelse motsvarar en kÀnsla.

"Hur man sjunger utan att man sjunger" : En studie om körsÄngares tankar och upplevelser i samband med körsÄng

KörsÄng har en stor plats i Sveriges kulturliv och intresset för körsÄng har vuxit sig starkt. Det finns en kör för alla, allt ifrÄn "friskvÄrds-körer" till mer professionella amatörkörer. Denna uppsats har behandlat Àmnet körsÄng utifrÄn tvÄ perspektiv, musikaliskt och socialt. VI har tittat pÄ anledningar till att sjunga i kör och hur det kan upplevas att göra det. Uppsatsen har ocksÄ behandlat vad som hÀner i kroppen nÀr man sjunger.

Kroppens kraft och makt : En studie i dirigenters syn pÄ sitt arbete med musikaliskt uttryck

Denna uppsats syftar till att beskriva fyra verksamma musikhögskolelÀrares tankegÄngar om vad de upplever som god kvalitet inom musik och hur de i rollen som jurymedlem ser pÄ det gemensamma juryarbetet vid musikhögskolans instrumentalprov. Genom att tydliggöra likheter och skillnader i lÀrarnas vÀrderingar av kvalitet ville vi bilda oss en uppfattning om hur ett instrumentalprov faktiskt bedöms.En kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer anvÀndes som metod för ÀndamÄlet. För att ta del av en praktisk bedömningssituation fick lÀrarna se tvÄ olika videoklipp och resonera kring dessa som om det hade varit ett instrumentalprov. Detta upplÀgg möjliggjorde att variationer i lÀrarnas bedömningar kunde upptÀckas.Hermeneutiken har anvÀnts som vetenskapligt förhÄllningssÀtt för att genom tolkningar av del och helhet kunna hitta det som inte tydligt visar sig i informanternas svar. Analysen av studien visar att lÀrarna upplever bedömningen som subjektiv och komplex samt att ett gemensamt yrkessprÄk saknas.

DÄ behöver man utbildning, annars blir det bara pannkaka! : Fyra lÀrare för grundskolans tidigare Äldrar om musikintegrering

Föreliggande studien Àmnar utreda fyra lÀrares förhÄllande till den musikintegrering som för samtliga teoretiska Àmnen anges i Lgr11, samt vilka förutsÀttningar de upplever som nödvÀndiga för att bedriva denna form av undervisning. Resultaten jÀmförs med aktuell internationell forskning och granskas ur ett sociokulturellt perspektiv. Empirin för studien har insamlats genom fyra kvalitativa intervjuer med lÀrare som samtliga undervisar i teoretiska Àmnen i Ärskurserna 1-4. Resultatet delger att lÀrarna i studien i mycket liten utstrÀckning, eller ingen alls, har erhÄllit utbildning för att bedriva musikundervisning. SÄledes bedrivs denna undervisning i olika grad och med lÀrares enskilda musikkunskap som grund.

1 NĂ€sta sida ->